Gert Boullart

Biografie van een groot kind

Ikke, Gertje Boullart staarde verwonderd die rare wereld aan op 5 februari 1960 te Oudenaarde. Op mijn 12de krabbelde ik mijn eerste manuscript in een atoma schriftje. De leraar Nederlands (Humaniora, Onze Lieve Vrouwecollege, Oudenaarde) schudde me even uit mijn dromerig bestaan met de gevleugelde uitspraak dat er wellicht een kunstenaar in mij schuilde. Voor het zover was, heb ik toch mijn broek nog twee jaar verder versleten in de Bisschoppelijke Normaalschool te Sint Niklaas. Op dat diploma stond droogweg: 'Supposé connu'. Tja... 

Als pril onderwijzertje startte ik in 1980 een reizende poppenkast Repelsteel. Alles wat met creativiteit had te maken, werd snel meer en meer mijn dada. Ik mocht dan ook poepietrots kidstheaterstukken uit mijn rafelige mouw schudden voor het Davidsfonds, Het Rode Kruis, Technopolis en Het Fonds Voor Ontwikkelingssamenwerking.

Intussen schuimde ik de zalen af met mijn andere grote passie: gevoelige kleinkunst stijl Jef Vanuytsel/Boudewijn de Groot. Die liedjes lagen in de kast - te vrijen met het stof - tot recent muziekfanaten mij nadrukkelijk aanspoorden om de nummers online te zetten. Ikke onvoorstelbaar gelukkig: oude liefde roest niet...

 

Maar goed: terug in de tijd. Vanaf 1992 werd ik beroepsartiest en haalde geregeld het kleine scherm (VTM, VRT) als... buikspreker o.m. in de Nu-Of-Nooit-show, een soort Belgium's Got Talent avant la lettre. Humor scoort iets makkelijker dan kleinkunst en dat laatste verdween een beetje op de achtergrond, beetje jammer. Niet? 

Enfin, Geraard De Duivel breide zijn gezelschap uit met anderen, in de eerste plaats broer Bart, ook buikspreker en een prima acteur. De nieuwe naam werd toen Theater Top, ietwat stoeferig, vind ik nu, maar ons merk was toen nog sterk showbizzgerelateerd. Zo langzamerhand begon ik me te focussen op drama voor volwassenen, o.m. de one-man-theaterstukken Passiespel, Scrooge en het bijzonder warme onthaalde Damiaan. Enkele jaren later werd Breendonk gecreëerd, een oorlogsdrama over de driehoeksverhouding tussen een verzetsmeisje, een naïeve Duitse soldaat en een sluwe SS-er. 

Intussen pende ik doorheen de loop der jaren ijverig acht jeugdboeken voor de uitgeverijen Abimo en Deltas. Bij Abimo verscheen in 1993 ook een scripthandboek Popgepast dat, tien jaar en drie edities later, met heel wat extra's werd herdoopt tot Pop én Spel (in totaal 4000 exemplaren). Wijlen Freek Neyrinck omschreef het als 'vakmanschap'.

Om me te vervolmaken als artiest, fietste ik nieuwsgierig doorheen masterclasses scenarioschrijven bij VRT-scripteditors Ed Vanderweyden en Wout Thielemans. Mijn dramatische en beeldende inzichten werden verder door mekaar geschud bij regisseur Jef Mellemans en figurenspeler Paul Contreyn

De kers op de taart vormt sinds vijf jaar Atelier Top onze theaterzaal te Oudenaarde. Hier ontstonden nieuwe gevoelige drama's. Beest is een stoel klevende psychologische thriller over een psychiater die een wulps meisje ontvoert om haar te bekeren. In Nine/Eleven wordt het WTC-drama zo geëvoceerd alsof je mee beleeft vanop de eerste rij. Het historisch stuk Adriaen Brouwer bracht onze beroemde Oudenaardse kunstenaar tot leven. Dat stuk oogstte een staande ovatie bij de première (dedju, ben alweer aan het stoefen). En... tara... dit jaar creëerde het eeuwig romantische jongetje in mij Verliefd... op de leraar, een highschooldrama ter gelegenheid van ons 40-jarig jubileum.  

Een tien-koppige cast wil dan ook de pannen van het dak spelen in dit eigentijds Romeo- en Juliet verhaal. Mijn gelijknamige elfde boek, verschenen bij Bibliodroom ligt in de Standaard boekhandel (tienertip!) en Beatrijs. Het staat ook op alle internetplatformen. Hier tref je de quotes. 

De romantische songs, waaronder ook Engelstalige, lonken binnenkort naar jou op CD en Spotify. Ben nu zestig maar nog steeds een groot kind. Passie voor een goed verhaal drijft mijn bootje steeds verder naar onontgonnen werelden. Vaar je mee? 

Tot schrijfs! 

 

Den Gert